TŘÍDA PRO MĚ

V Ústí nad Orlicí jsme otevřeli vůbec první školní třídu s inovativním vzdělávacím programem.

Ve školním roce 2018/2019 bude 9 prvňáčků na ZŠ Bratří Čapků vést dle plánu Začít spolu Zuzka Šedová.

ZŠ BRATŘÍ ČAPKŮ

třída je součástí velké ústecké školy

VZDĚLÁVACÍ PROGRAM


Zuzana Šedová, Dis.

pedagog



NABÍZÍME

RESPEKTUJÍCÍ (PARTNERSKÝ) PŘÍSTUP K DĚTEM

MATEMATIKU DLE PROFESORA HEJNÉHO

ANGLIČTINU OD PRVNÍ TŘÍDY


TŘÍDNÍ SCHŮZKY VE FORMĚ TRIÁD

SLOVNÍ HODNOCENÍ / SEBEHODNOCENÍ

MALÝ POČET DĚTÍ VE TŘÍDĚ = INDIVIDUÁLNÍ PŘÍSTUP

ÚZKOU SPOLUPRÁCI S RODINOU

DO BUDOUCNA VĚKOVĚ SMÍŠENÉ TŘÍDY

VÝUKU V REÁLNÉM PROSTŘEDÍ


Vznik Třídy finančně podpořili:

ZŠ Bratří Čapků Ústí nad Orlicí, Město Ústí nad Orlicí, KONZUM o. d., Velebný & Fam s.r.o., Stavona, spol. s r.o. a Tesaři-UO s. r. o.

Děkujeme!


ROZHOVOR


Přinášíme krátké povídání se Zuzanou Šedovou, která bude nově vzniklou inovativní třídu jako pedagog doprovázet.

Milá Zuzko, jaký je tvůj nejkrásnější učitelský zážitek?


Těší mě vždycky sledovat žáčky, kteří s vnitřním zaujetím pracují a nevyruší je ani zvonění na přestávku. Tuto zkušenost jsme měli mnohokrát při řešení úloh v matematických prostředích pana profesora Hejného.


Kdy ses poprvé setkala se Začít spolu?

Asi před deseti lety jsem si na doporučení kolegyně koupila knihu o tomto vzdělávacím programu, který mě nadchl. Setkala jsem se na seminářích s mnoha učiteli, kteří v praxi používali některé ověřené metody. Jejich reakce mě vedly k postupnému zařazování některých prvků do své výuky.


Co ti je na tomto vzdělávacím programu nejvíce sympatické?

V první řadě je to pedagogický přístup orientovaný na dítě, které se postupně učí přebírat zodpovědnost za své učení. Práce v centrech aktivit a propojení s běžným životem i mimo školu.


Proč ses rozhodla doprovázet právě naši třídu?

Chtěla jsem podpořit otevření inovativní třídy a přispět svou dlouholetou praxí a podobným pojetím výuky.


Velmi důležitý je pro nás partnerský přístup k dětem. Absolvovala jsi k tomuto výchovnému přístupu nějaký kurz?

S paní doktorkou Nováčkovou jsem se osobně setkala poprvé v 90 letech při studiu na Vyšší odborné pedagogické škole a její přednáška mě ovlivnila již na začátku mého učitelování. Kurz Respektovat a být respektován jsem absolvovala v roce 2012.


V nově vznikající třídě tě čekají věkově smíšené děti, máš s takovou různorodou skupinou nějaké zkušenosti?

Ano, působila jsem několik let na vesnických malotřídkách. Myslím si, že je společné učení ve věkově smíšené třídě obohacující jak pro žáky, tak i pro učitele.


Dětem chceme přirozenou formou přiblížit angličtinu již od první třídy. Víme, že máš s její výukou bohaté zkušenosti – jak jsi se dostala k učení angličtiny na jazykové škole?

Přijala jsem nabídku učit angličtinu předškoláky. Bavilo mě propojovat aktivní metody s výukou cizího jazyka, učit hrou. Zúčastnila jsem se několika jazykových kurzů a didaktických seminářů.


Jaké vidíš výhody v matematice dle profesora Hejného?

Konstruktivistické pojetí, které vychází z poznatků současné pedagogiky a psychologie. Žáci objevují svět matematiky v různých zajímavých prostředích při řešení různě obtížných úloh sami. Diskutují, obhajují svoje objevy a tím si osvojují hlubší porozumění v souvislostech.


Mohla bys, prosím, stručně porovnat nejrozšířenější metody výuky čtení?

Nejvíce používaná je analyticko-syntetická metoda, kterou jsme se učili číst asi všichni dříve narození. Je založena na slabikování, rozkládání a skládání slov ze slabik. Učí se současně všechny čtyři tvary písmen. Dnes bývá v některých slabikářích upravená a propojená s dalšími metodami.

V genetické metodě žáci hláskují slova, čtou po písmenech. Nejprve se učí všechna velká tiskací písmena potom malá tiskací a teprve po jejich zvládnutí psací tvary. Hlavní důraz je kladen na porozumění významu slov.

Globální metoda vychází z celku slov a vět. Žáci si zapamatovávají celá slova v propojení s obrázky.

Každé dítě je jedinečné, a pokud se během výuky objeví problémy, budeme je řešit individuálním způsobem, vhodným propojením metod tak, aby každý tuto dovednost zvládl.


Na co se v nové třídě nejvíc těšíš?

Na společné chvíle nejen při "učení se", ale i při objevování a poznávání světa kolem nás v podnětném prostředí s vybavenými centry aktivit.

Moc děkujeme :)


Škola pro mě | Všechna práva vyhrazena 2017
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky